Helio Aircraft Company

The Koppen-Bollinger Aircraft Corporation was founded by Otto Koppen and Lynn Bollinger in Massachusetts in 1948 to develop a light STOL utility aircraft. It was renamed the Helio Aircraft Corporation by the time manufacture of the Helio Courier, commenced in the early 1950s at a plant in Pittsburg, Kansas.

Der etwas verwirrende Weg der Firma Helio:

The business was bought by the General Aircraft Corporation in 1969, was renamed Helio Aircraft Company and continued production until 1974, when General Aircraft commenced legal proceedings against the CIA, alleging that the agency had planned to ruin the business through organizing unlicensed production of the Courier. During the 1970s, the rights changed hands several times before being purchased by Helio Aircraft Ltd, which returned the Courier to production in the 1980s, but only built 18 aircraft.

The rights to the Courier and Stallion were bought and sold a number of times more before being purchased by Helio Aircraft LLC of Prescott, Arizona, which announced plans in 2004 to return both types to production

Während oben geschrieben wurde, dass die Produktion im Jahre 2004 wieder aufgenommen werden soll, sagt die Website der Firma Helio Aircraft am 29. August 2009, dass es jetzt bald so weit sei… seither gibt es keinen neuen Eintrag mehr auf deren Seite.

Hier die Website der Firma: > LINK Helio Aircraft Company

Und hier die Links zu den einzelnen Flugzeugtypen, welche von Helio gefertigt wurden:

> LINK: Helio Courier

> LINK: Helio Rat'ler

> LINK: Helio Stallion

> LINK: Helio Twin Courier

Hier ein kurzes Video, welches die extrem kurze Startstrecke des Helio Courier eindrücklich zeigt:

> LINK: Helio Courier STOL

Einige Fotos, welches aus dem Aviation Magazine, Ausgabe 15. Januar 1965 stammen:

Waterworld
Waterworld

Auch im Kino kam der Helio Stallion zu ehren: Im Film Waterworld (welchen ich übrigens viel besser finde als ihn die Kritiker damals dargestellt haben) kommt ein Stallion in der Schwimmerkonfiguration vor. Natürlich hat es das Flugzeug nie serienmässig mit einem offenen Beobachterposten mit MG gegeben – aber m Film kommt das eigentlich ganz gut.

Hier ein der entsprechende Videoclip:

> Waterworld – Death from above